CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, February 14, 2011

Part 3-Ceritera Kelahiran Anakku AISYAH SUMAYYAH


. ..segalanya berjalan lancar sehinggalah kehamilanku berusia 26 minggu. ederma (bengkak) dan tekanan darahku mula naik. doktor menasihatiku supaya banyakkan berehat dan peringatan tentang sejarah PE ku. daku menjangkakan , mungkin tekanan darahku naik dek kesibukan harianku. 2 minggu berikutnya, daku pergi ke klinik kesihatan bagi menjalani pemeriksaan bulanan. walau dalam hatiku berdebar-debar..semoga tekanan darahku beransur normal kali ni . Akhirnya daku redha, urine albuminku 2+ dan tekanan darahku yang tinggi serta sembab pada tubuhku yang semakin nyata membuatkan doktor tanpa berlengah memberitahu bahawa daku terpaksa direfer ke hospital daerah bagi pemantauan lanjutan. Di hospital setiu, daku sempat duduk semalamam di ward. Ujian demi ujian dilakukan..kehendak Allah jua, kondisiku semakin teruk,.bpku naik sehingga 150/100. akhirnya daku pasrah..sekali lagi daku dibawa dengan menaiki ambulan ke HSNZ. betapa sedihnya diri,lantaran tidak berkesempatan mengucapkan selamat tinggal dan peluk cium terakhirku buat anak-anak yang kutinggalkan, terutama anakku Muaz yang masih kecil serta manja dan tidak pernah berenggang denganku..tabahlah hati ini,ya Allah.. Di HSNZ, tekanan darahku semakin tinggi dan urine albumin 3+. Keluarga dan rakan-rakan yang menziarahiku menyatakan bahawa wajah&tubuhku semakin sembab. Semasa disana juga ujian darahku (PE Profile) menunjukkan urine asidku terlalu tinggi dan daku telah diminta untuk mengumpulkan urine 24 hours bagi mengetahui ujian kesihatan buah pinggangku.
selang sehari ujian PE profile dan tahap urine albumin semakin meruncing sehingga 4+. Ujian Scan juga menunjukkan bahawa kondisi kandunganku semakin bermasalah. Doktor pakar telah menetapkan untukku bersalin awal jika ada simptom2 IE (pedih ulu hati, pandangan kabur, bp trllau tinggi dll). Daku redha dengan ujianMu ya Allah..
Kunjungan,doa dan kata-kata peransang daripada ahli keluarga dan sahabat-sahabatku yang datang menziarahiku, terutama ibu & abah, warga tempatku berkhidmat, terutama guru besar dan semua memberikanku sedikit sebanyak semangat supaya daku tabah. Adik-beradikku telah datang menziarahiku walaupun dari jauh, membuatkanku terharu... hanya Allah yang dapat membalas segalanya...

No comments:

Post a Comment